αντιπολεμικά

Να γράψουµε τη λέξη ΕΙΡΗΝΗ σε όλες τις τάξεις!
ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΓΙΑ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΗ ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Μαθήµατα ενάντια στον πόλεµο
Η στατιστική του πολέµου
Αντιπολεµικά ποιήµατα και τραγούδια
Χρήσιµες διευθύνσεις στο ∆ιαδίκτυο
Μάρτιος 2003

Από την πρώτη ημέρα του πολέμου, σε όλα σχεδόν τα σχολεία της περιοχής μας εκφράστηκε ενεργά η αντίθεση εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων με πολλούς τρόπους. Στα πιο πολλά σχολεία εκτός από τη στάση εργασίας, έγιναν αντιπολεμικές και φιλειρηνικές δραστηριότητες με τη συμμετοχή των μαθητών. Σε πολλές περιπτώσεις τα παιδιά έφτιαξαν πανώ που αναρτήθηκαν στα κάγκελα των σχολείων τους, έκαναν ατομικές ή ομαδικές ζωγραφιές, στήθηκαν μικρές εκδηλώσεις με ομιλίες και ποιήματα. Στο Καματερό έγινε συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία όπου συμμετείχαν τα γυμνάσια και τα λύκεια, αντιπροσωπείες των δημοτικών σχολείων, των συλλόγων γονέων και των συλλόγων διδασκόντων.
Κάθε μέρα που περνάει συνειδητοποιούμε το μέγεθος του εγκλήματος που συντελείτε από τα γεράκια της νέας τάξης της παγκόσμιας Pax Americana. Η οργή μας ξεχειλίζει, η σκέψη μας επικεντρώνεται στο πώς θα αντιδράσουμε. Θεωρούμε ανάγκη να οργανώσουμε την αντιπολεμική μας παρέμβαση σε βάθος, και όχι μόνο σε συναισθηματικό επίπεδο. Να βάλουμε την ιστορία και την πολιτική στο σχολείο. Να βάλουμε την κοινωνική διάσταση της γνώσης.
Για να μπορέσουμε να ανοίξουμε τα αντιπολεμικά ζητήματα στο σχολείο, με τους συναδέλφους, τους γονείς και τους μαθητές μας, νομίζουμε ότι θα ήταν καλό να μην μείνουμε μόνο στις αρχικές αντιδράσεις, αλλά να δώσουμε χρονικό βάθος και να γεμίσουμε με αντιπολεμικό περιεχόμενο όλα τα μαθήματα, είτε οργανώνοντας συνεχόμενα προγράμματα.
Πιστεύουμε ότι πρέπει να ανταλλάξουμε την εμπειρία μας και για αυτό το λόγο σας καλούμε να συζητήσουμε το Σάββατο 5 του Απρίλη, στην εκδήλωση που οργανώνουμε.
Έτσι, εμείς οι μετέχοντες στην ανοιχτή και αυτόνομη διαδικασία της Παρέμβασης,
προσδοκώντας και παλεύοντας για ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία που θα αξιοποιεί τα ερεθίσματα των παιδιών, αρχίσαμε να συγκεντρώνουμε ιδέες και προτάσεις για το πώς μπορούμε να δουλέψουμε το θέμα ειρήνη-πόλεμος μέσα στην τάξη.
Η αγωνία και η ανησυχία της πλειοψηφίας των συναδέλφων για τον πόλεμο στο ΙΡΑΚ και για την καινούργια τάξη πραγμάτων που διαμορφώνεται διάχυτη… Όπως διάχυτη και η ανάγκη να μιλήσουμε με τους μαθητές μας για τη φρίκη και τον αποτροπιασμό αυτού του πολέμου.
Έτσι συγκεντρώσαμε και παρουσιάζουμε μία σειρά ιδέες, με στόχο όχι να δώσουμε συγκεκριμένες κατευθύνσεις, αλλά κυρίως να ανοίξουμε ένα διάλογο με τους συναδέλφους για το θέμα αυτό. Έναν διάλογο που θα θέλαμε να επεκταθεί και σε μία σειρά άλλα ζητήματα που αφορούν στην εκπαίδευση και που ξεφεύγουν από τις λογικές του Υπουργείου και των αναλυτικών προγραμμάτων.
…έτσι αρχίσαμε να διαμορφώνουμε κάποιες προτάσεις
Προκειμένου να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα για την ειρήνη-πόλεμος σκεφτήκαμε πως θα ήταν σημαντικό :

. να αξιοποιήσουμε τις εμπειρίες των μαθητών μας
. να εργαστούμε τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο (μικρές ομάδες εργασίας)
. να ενισχύσουμε τη δράση και αλληλεπίδραση μέσα στην τάξη . να αξιοποιήσουμε την πρωτοτυπία και τη δημιουργική φαντασία των μαθητών μας
Τα παραπάνω θα σήμαιναν ότι οι μαθητές δεν έρχονται μόνο σε επαφή με υλικό που αφορά στην ειρήνη-πόλεμος (φωτογραφίες, ποιήματα, ζωγραφικά έργα), αλλά αναζητούν και επιλέγουν δικούς τους τρόπους για να παρουσιάσουν το υλικό τους ή τις ιδέες τους
• μπορούν να διαβάσουν κείμενα άλλων, αλλά να γράψουν και οι ίδιοι τα δικά τους
• να εργαστούν σε ομάδες και να αναζητήσουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να δείξουν την αντίθεση τους στον πόλεμο
• να πάρουν συνεντεύξεις το ένα από το άλλο και να τις παρουσιάσουν με όποια μορφή θέλουν μέσα στην τάξη κ.ο.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν κάποιοι συνάδελφοι:
. Τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες και κατέγραψαν προτάσεις για το πώς θα μπορούσαν να δείξουν την αντίδραση τους στον πόλεμο. Στη συνέχεια, συγκέντρωσαν υλικό μέσα από τις ημερήσιες εφημερίδες-περιοδικά και έφτιαξαν ένα μεγάλο κολάζ που περιείχε φωτογραφίες και συνθήματα από μορφές αντίστασης άλλων ανθρώπων. Πάνω σε αυτό κατέγραψαν και δικά τους μηνύματα και το κόλλησαν σε ένα τοίχο του σχολείου.
. Ο δάσκαλος ζήτησε από τα παιδιά να βρουν έναν άνθρωπο που έχει ζήσει κάποιον πόλεμο και να ζητήσουν να τους μεταφέρει τις εμπειρίες του.
Στην συνέχεια μοιράστηκαν τις εμπειρίες αυτές μέσα στην τάξη σε μικρές ομάδες (4-5 άτομα).
Τέλος, η κάθε ομάδα παρουσίασε τη δουλειά που έκανε με ολόκληρη την τάξη χρησιμοποιώντας ζωγραφική ή γραπτό λόγο.
. Ο δάσκαλος αφού συζήτησε με τα παιδιά για τον πόλεμο, πήρε σύντομες συνεντεύξεις από κάθε παιδί έχοντας το ρόλο του δημοσιογράφου.
Στη συνέχεια τα παιδιά έγραψαν ένα γράμμα στα παιδιά του ΙΡΑΚ.
( Στις μεγάλες τάξεις τα ίδια τα παιδιά μπορούν να γίνουν δημοσιογράφοι, να φτιάξουν ένα μικρό ερωτηματολόγιο και να πάρουν συνεντεύξεις από άλλα παιδιά).
. Τα παιδιά με τη βοήθεια του δασκάλου καταγράφουν σε ένα παγκόσμιο χάρτη τα σημεία του πλανήτη στα οποία έχουν γίνει αμερικάνικές επεμβάσεις.
Στη συνέχεια οι μαθητές χωρισμένοι σε μικρές ομάδες συγκεντρώνουν πληροφορίες για αυτές τις περιοχές (ιστορία, οικονομία, πολιτισμός κ.λ.π.) και κάνουν υποθέσεις για τις επεμβάσεις που έγιναν.
Τέλος, ολόκληρη η τάξη προσπαθεί να προσδιορίσει ομοιότητες.
. Η δασκάλα τυπώνει την Guernica του Ρicasso και συζητάει με τα παιδιά για τον πίνακα.
Τα παιδιά συνειδητοποιούν ότι πρόκειται για απεικόνιση ενός βομβαρδισμού.
Συζητούν για τα χρώματα, για σημεία που τους κάνουν εντύπωση, λένε και καταγράφουν τα συναισθήματα τους.
Ψάχνουν να βρουν και άλλους πίνακες ζωγραφικής για τον πόλεμο και την ειρήνη.
Τα παραπάνω παραδείγματα αφορούν περισσότερο μεγαλύτερες τάξεις.
Η εμπειρία των δασκάλων έδειξε ότι στις μικρότερες τάξεις ο δάσκαλος χρειάζεται σε πρώτη φάση να παίξει έναν πιο ενεργό ρόλο και που δουλέψει επίσης πιο συστηματικά με βαριά συναισθήματα των παιδιών (φόβο, αγωνία) που είναι σημαντικό να εκφραστούν.
Μια ενδιαφέρουσα ιδέα είναι να οργανώσουν οι μαθητές «αντιπολεμικό τετράδιο» το οποίο θα ενημερώνεται κάθε μέρα από εμπειρίες συναισθήματα, εικόνες, ειδήσεις, ζωγραφιές, ποιήματα, σκέψεις.
Σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει το ∆ιαδίκτυο για την ανεύρεση ειδήσεων, σκίτσων και φωτογραφιών. Επίσης μπορεί να σταλούν ηλεκτρονικά μηνύματα διαμαρτυρίας.
Ακόμα και στη μουσική μπορούμε πέραν των τραγουδιών να ευαισθητοποιηθούμε με τους ήχους της ειρήνης και του πολέμου, που μπορούν να μεταβληθούν σε θεατρικό παιχνίδι και θεατρικά δρώμενα, σε κουκλοθέατρο κλπ.
Η δημιουργικότητα όλων μας και η ανταλλαγή των εμπειριών μας μπορούν να πλουτίσουν πολύ περισσότερο τις πρώτες αυτές σκέψεις που παραθέτουμε ως έναυσμα.
ας γίνει η αντίσταση στον πόλεμο αυτό υπόθεση όλων μας για ένα σχολείο ανοιχτό στη κοινωνία για μία εκπαίδευση πόλο αντίστασης στην νέα τάξη πραγμάτων

ΛΟΓΟΣ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ

    Ο παρακάτω λόγος, που εκφωνήθηκε από τη 11χρονη Αμερικανίδα μαθήτρια Charlotte Aldebron σε μια συγκέντρωση στις ΗΠΑ στις 15 Φεβρουαρίου, µπορεί να αξιοποιηθεί στην τάξη.

Όταν οι άνθρωποι σκέφτονται το βοµβαρδισμό του Ιράκ, έχουν στο µυαλό τους την εικόνα του Σαντάµ Χουσεΐν µε στρατιωτική στολή ή ίσως ένοπλων στρατιωτών µε µεγάλα µουστάκια. Όµως, περισσότερα από τα µισά από τα 24 εκατοµµύρια του ιρακινού λαού είναι παιδιά κάτω των 15 χρόνων. Αυτό σηµαίνει 12 εκατοµµύρια παιδιά. Παιδιά σαν και µ ένα. Εγώ είµαι σχεδόν 13, άρα µερικά είναι λίγο µεγαλύτερα, µερικά αρκετά µικρότερα, μερικά είναι αγόρια, µε µαύρα µαλλιά και όχι κόκκινα. Μα είναι παιδιά σαν και ένα. Ρίξτε λοιπόν µια µατιά πάνω µου, μια προσεκτική µατιά. Γιατί είµαι αυτό που θα έπρεπε να έχετε στο μυαλό σας, όταν σκέφτεστε το βοµβαρδισµό του Ιράκ. Είµαι αυτό που πρόκειται να καταστρέψετε.
Αν είµαι τυχερή, θα σκοτωθώ αµέσως, σαν τα τριακόσια παιδιά που δολοφονήθηκαν από τις έξυπνες βόµβες σας σε ένα καταφύγιο στη Βαγδάτη στις 16 Φεβρουαρίου του 1991. Η έκρηξη προκάλεσε µια τόσο δυνατή φωτιά, που αποτύπωσε τα περιγράµματα εκείνων των παιδιών και των μητέρων τους στους τοίχους. Μπορείτε ακόµη και σήμερα να ξεκολλήσετε κοµµάτια µαυρισµένου δέρµατος από τις πέτρες σαν ενθύµια για τη νίκη σας.
Μπορεί όµως να µην είµαι τυχερή και να πεθάνω αργά, σαν τον 14χρονο Αλί Φαϊζάλ, που αυτή τη στιγµή είναι στο θάλαµο των ετοιµοθάνατων του νοσοκοµείου παίδων της Βαγδάτης. Έχει κακόηθες καρκινικό λέµφωµα εξαιτίας του απεµπλουτισµένου ουρανίου στα βλήµατα του Πολέµου του Κόλπου. Ή ίσως πεθάνω επώδυνα, όπως ο 18µηνος Μουσταφά, του οποίου τα ζωτικά όργανα έχουν καταστραφεί από παράσιτα. Ξέρω ότι είναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς, αλλά ο Μουσταφά θα µπορούσε να είχε πλήρως αποθεραπευτεί µε ένα φάρµακο αξίας µόλις 25 δολαρίων, που όµως δεν υπάρχει εξαιτίας των οικονοµικών κυρώσεών σας.
Ή µπορεί και να µην πεθάνω, αλλά να ζήσω για χρόνια µε ψυχολογικές επιπτώσεις που δεν µπορείτε να δείτε από µακριά. Όπως ο Σαλµάν Μοχάεντ, που ακόµη και τώρα δεν µπορεί να ξεχάσει τον τρόµο που έζησε µαζί µε τις µικρές αδελφές του, όταν βοµβαρδίσατε το Ιράκ το 1991. Ο πατέρας του Σαλµάν έβαλε όλη την οικογένεια να κοιµάται στο ίδιο δωµάτιο, ώστε να επιζήσουν όλοι µαζί ή να πεθάνουν όλοι µαζί. Ακόµη βλέπει εφιάλτες µε σειρήνες αεροπορικών επιδροµών.
Ή µπορεί να χάσω τους γονείς µου, όπως ο Αλί, που ήταν τριών χρόνων όταν δολοφονήσατε τον πατέρα του στον Πόλεμο του Κόλπου. Ο Αλί ξεσκόνιζε για τρία χρόνια καθηµερινά τον τάφο του πατέρα του φωνάζοντάς του: «Έλα, µπαµπά, µπορείς να βγεις τώρα, αυτοί που σε έβαλαν εδώ έχουν φύγει». Αλί, κάνεις λάθος λοιπόν. Φαίνεται ότι αυτοί οι άνθρωποι ξανάρχονται.
Ή µπορεί να τα καταφέρω όπως ο Λούε Μαχέντ, που θυµάται ότι ο Πόλεµος του Κόλπου σήµαινε γι’ αυτόν ότι δεν ήταν υποχρεωµένος να πηγαίνει σχολείο και ότι µπορούσε να ξενυχτά όσο εκείνος ήθελε. Σήµερα όµως, χωρίς να έχει τελειώσει το σχολείο, προσπαθεί να ζήσει πουλώντας εφηµερίδες στους δρόµους.
Φανταστείτε ότι αυτά είναι παιδιά σας, ανιψιές σας, ανιψιοί σας ή γείτονες. Φανταστείτε το γιο σας να κραυγάζει από την οδύνη µε ακρωτηριασµένο ένα µέλος του, ενώ εσείς δεν µπορείτε να κάνετε τίποτα για να απαλύνετε τον πόνο του ή να τον βοηθήσετε. Φανταστείτε την κόρη σας να κλαίει κάτω από τα ερείπια ενός κτιρίου που έχει καταρρεύσει, ενώ εσείς δεν µπορείτε να την πλησιάσετε. Φανταστείτε τα παιδιά σας να τριγυρνάνε στους δρόµους, πεινασµένα και µόνα, αφού σας έχουν δει να πεθαίνετε µπροστά στα µάτια τους.
∆εν πρόκειται για περιπετειώδη ταινία, για φανταστική ιστορία ή για βιντεοπαιχνίδι. Είναι πραγµατικότητα για τα παιδιά στο Ιράκ. Πρόσφατα, µια διεθνής οµάδα ερευνητών πήγε στο Ιράκ για να εξακριβώσει τι επίδραση έχει στα παιδιά εκεί η πιθανότητα του πολέµου. Τα µισά παιδιά µ ε τα οποία µίλησαν είπαν ότι δεν έβλεπαν κανένα λόγο για να ζουν. Ακόμη και πολύ μικρά παιδιά γνώριζαν για τον πόλεµο και ανησυχούσαν γι’ αυτόν. Ένα παιδί 5 χρόνων, ο Ασέµ, τον περιέγραψε µε αυτά τα λόγια: «Όπλα και βόµβες, ο αέρας θα είναι κρύος και ζεστός και θα καούµε πάρα πολύ». Ο 10χρονος Αεσάρ είχε ένα µήνυµα για τον πρόεδρο Μπους: «Θέλω να ξέρετε ότι πολλά ιρακινά παιδιά θα πεθάνουν. Θα τα δείτε στην τηλεόραση και θα µετανιώσετε».
Στο σχολείο διδαχτήκαµε να λύνουµε τα προβλήµατά µας µε τα άλλα παιδιά χωρίς να τα χτυπάµε ή να τα προσβάλλουµε, αλλά συζητώντας και χρησιοποιώντας µηνύµατα που αποκαλύπτουν τι νιώθουµε. Ο σκοπός ενός παρόµοιου µηνύµατος είναι να κάνεις τον άλλο να καταλάβει πόσο άσχηµα σε έκαναν να νιώσεις οι πράξεις του, ώστε να συµµεριστεί τη θέση σου και να σταµατήσει. Θα σας δώσω τώρα ένα τέτοιο µήνυµα.
Εµείς, όπως όλα τα παιδιά του Ιράκ, που περιµένουν αβοήθητα να τους συµβεί το κακό
Εµείς, όπως τα παιδιά όλου του κόσµου, που, χωρίς να συµµετέχουν στη λήψη των αποφάσεων, υφίστανται όλες τις συνέπειες
Εµείς, όπως τα παιδιά που οι φωνές τους είναι πολύ µικρές και βρίσκονται πολύ µακριά για να ακουστούν
Νιώθουµε φόβο, όταν δεν γνωρίζουµε αν θα ζούµε αύριο
Νιώθουμε θυµό, όταν κάποιοι άνθρωποι θέλουν να µας σκοτώσουν ή να µας πληγώσουν ή να µας κλέψουν το µέλλον
Νιώθουµε λύπη, επειδή το µ όνο που θέλουµε είναι µια µαµά και έναν µπαµπά που να ξέρουµε ότι θα βρίσκονται μαζί µας για πάντα
Τέλος, νιώθουµε µπερδεµένα, επειδή δεν ξέρουµε τι λάθος έχουµε κάνει.

ΓΙΑΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΠΟΛΕΜΟΣ;

Τα παρασκήνια ” αµερικανικής επίθεσης στο Ιράκ το 1991 Τα έξοδα για τον Πόλεµο του Κόλπου 40 δισεκατοµµύρια δολάρια ∆ηλαδή 42 δισεκατοµµύρια ευρώ Μα ποιος τα πλήρωσε;
Ενστικτωδώς µας έρχεται να πούµε πως τα 40 δις $ τα πλήρωσαν οι ΗΠΑ.
Αυτό αληθεύει µερικώς: πράγµατι…
το 25% των εξόδων πληρώθηκε από τις ΗΠΑ (10 δις $)
και το 75% των εξόδων πληρώθηκε από τα αραβικά κράτη,
συγκεκριµένα από Κουβέιτ και Σαουδική Αραβία (30 δις $)
Μα πού τα βρήκαν τα χρήµατα;
Η τιµή του πετρελαίου πριν από τον πόλεµο ήταν περίπου 15 $ το βαρέλι…
…αλλά µε τον Πόλεµο του Κόλπου ανέβηκε µέχρι τα 42 $ το βαρέλι, δηµιουργώντας ένα επιπλέον κέρδος υπολογιζόµενο γύρω στα 60 δις $.
Σε ποιον πήγε αυτό το κέρδος;
Στα αραβικά κράτη ισχύει ο νόµος του fifty – fifty: 50% στο εκάστοτε κράτος και 50% στην πολυεθνική που ελέγχει το κοίτασµα. Έτσι έχουµε…
Μα πού τα βρήκαν τα χρήµατα;
Καθαρά κέρδη από την αύξηση του πετρελαίου: 60 δις $,
δηλαδή 30 δις $ στις πετρελαϊκές εταιρείες
και 30 δις $ στις κυβερνήσεις των αραβικών κρατών (Κουβέιτ και Σαουδική Αραβία).
Ποιανού είναι οι πετρελαϊκές εταιρείες;
Στη Μέση Ανατολή η εξόρυξη και το εμπόριο του πετρελαίου είναι κυριολεκτικά στα χέρια των 7 αδελφών (Shell, Tamoil, Εββ…), όλες αµερικάνικες, από τις οποίες 5 είναι κρατικές.
Άρα από τα 30 δις $
περίπου 21 $ στο αµερικανικό κράτος
και περίπου 9 δις $ σε Αµερικανούς ιδιώτες.
Αν κάνουµε λίγους λογαριασµούς… όλα είναι ξεκάθαρα… Οι ΗΠΑ κέρδισαν 20 δις $ από τον πόλεµο! ∆εν ελευθέρωσαν το Κουβέιτ… ήθελαν µόνο να φάνε το ‘‘τυρί’’!
Όµως δεν τελειώσαµε ακόµα… Τελικά ποιος πλήρωσε τον πόλεμο του ’91 στο Ιράκ;
Αυτοί που χρησιµοποιούν το πετρέλαιο… δηλαδή ΕΜΕΙΣ!
∆ηλαδή οι ΗΠΑ από την αύξηση της τιµής του πετρελαίου και από τα κέρδη από το οπλικό σύστηµα κέρδισαν… 11 δις $ άμεσα και 49 δις $ από το οπλικό σύστηµα.
Όµως δεν τελειώσαµε ακόµα…
Πού πήγαν τα 40 δις $ που ξοδεύτηκαν για τον πόλεµο;
Στην πολεµική βιοµηχανία, που, εντελώς τυχαία, είναι όλη σχεδόν αµερικάνικη!
Τελευταίοι συλλογισµοί…
Είναι εύκολο να υποθέσουµε πως ο Πόλεµος του Κόλπου, το 1991, έγινε µόνο και µόνο γι’ αυτά τα οικονοµικά αίτια, και όχι για κάποιο “ανθρωπιστικό” σκοπό ή για το “δικαίωµα της ελευθερίας”.
Τώρα όµως είναι εύκολο να καταλάβουµε άλλα δυο επίκαιρα γεγονότα:
το γιατί του πολέµου στο Αφγανιστάν και του καινούργιου πολέµου στο Ιράκ.
Ο πόλεµος στο Αφγανιστάν είχε ως κύριο σκοπό την ίδρυση μιας υποχείριας κυβέρνησης, που θα ήταν σύµφωνη µε την κατασκευή ενός πετρελαιαγωγού (αµερικάνικης ιδιοκτησίας) µήκους 2.500 χµ. που θα διέσχιζε το έδαφός του.
Αυτός ο πετρελαιαγωγός, στρατηγικής σηµασίας, έχει ως µοναδική εναλλακτική λύση την κατασκευή ενός άλλου πετρελαιαγωγού, ήκους 5.500 χ., πολύ πιο ακριβού στην κατασκευή και στη συντήρηση, λόγω των φόρων που θα επέβαλλαν στις ΗΠΑ τα κράτη που θα τους διέσχιζε.
Πολύ πιο εύκολο λοιπόν να κάνεις “σκόνη” µια χώρα ήδη βασανισµένη από έναν 30χρονο πόλεµο και να την κάνεις “παράρτηµα”, ε τη δυνατότητα της κατασκευής και της διαχείρισης του πετρελαιαγωγού από τον πιο σύντοµο δρόµο µε όλη την άνεση.
Για να καταλάβουµε πώς ο Μπους θέλει να επιτεθεί και πάλι στο Ιράκ, πρέπει να ξέρουµε πως οι ΗΠΑ “πλέουν” µαζί µε τους κυριότερους προµηθευτές πετρελαίου της Μέ¬σης Ανατολής: τη Σαουδική Αραβία.
Η ρήξη γίνεται αγιάτρευτη, διότι η Σαουδική Αραβία είναι ένα από τα αναµεµειγµένα µε την τροµοκρατία του Μπιν Λάντεν, κράτη και διότι η διεθνής κοινή γνώµη αντιτίθεται σε αυτό το κράτος λόγω της έλλειψης σεβασµού στα ανθρώπινα δικαιώµατα.
Για την κυβέρνηση Μπους δηµιουργήθηκε λοιπόν ένας στόχος: η εύρεση ενός εναλλακτικού πετρελαϊκού προµηθευτή, εκτός από τη Σαουδική Αραβία, στη Μέση Ανατολή.
Ο πιο εύκολος τρόπος, φυσικά, είναι ένας πόλεµος στο Ιράκ και η ίδρυση µιας κυβέρνησης – “µαριονέτας” υπό την ηγεµονία των ΗΠΑ.
Η ερώτηση που µας έρχεται αυθόρµητα είναι: γιατί το Ιράκ;
Για 3 απλούς λόγους:
• Είναι µια χώρα που δεν µπορεί να αµυνθεί (η φτώχεια προερχόµενη από το εµπάρ¬γκο θανατώνει λόγω υποσιτισµού δεκάδες χιλιάδες µωρά το χρόνο).
• Το Ιράκ προσφέρεται για µια εύκολη δικαιολογία (η παρουσία ανύπαρκτων όπλων µαζικής καταστροφής, που φτιάχνονται µόνο µε την υψηλή τεχνολογία και ξοδεύοντας πολλά χρήµατα, δυο πράγµατα που το Ιράκ δεν διαθέτει), για να δικαιολογή¬σουν την επίθεση στη διεθνή κοινότητα, που δεν γνωρίζει τίποτα για τον έλεγχο των πετρελαϊκών κοιτασµάτων.
• Μέχρι στιγµής το Ιράκ δεν έχει την υπεράσπιση κανενός ισχυρού κράτους, που να είναι σε θέση να αντισταθεί αποφασιστικά σε µια αµερικάνικη εχθρική απειλή.
(Πολυτεχνείο του Μιλάνου)

ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ

Με βάση τα παρακάτω στοιχεία, που αντλήθηκαν από την εφηµερίδα Ελευθεροτυπία (8/2/03) και την αµερικανική επιθεώρηση Rethinking Schools, µπορούµε να διατυπώσουµε ερωτήµατα και να προκαλέσουµε συζήτηση µέσα στην τάξη.
> Ποιο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού βρίσκεται στις ΗΠΑ; Το 6%.
> Ποιο ποσοστό του παγκόσμιου πλούτου βρίσκεται στις ΗΠΑ; Το 50%.
> Ποια χώρα έχει τα μεγαλύτερα αποθέματα πετρελαίου; Η Σαουδική Αραβία.
> Ποια χώρα είναι δεύτερη σε αποθέματα πετρελαίου; Το Ιράκ.
> Ποιο ποσοστό των παγκόσμιων στρατιωτικών δαπανών δαπανάται από τις ΗΠΑ; Το 50%.
> Ποιο ποσοστό των στρατιωτικών δαπανών των ΗΠΑ θα αρκούσε για να θρέψει όλους τους κατοίκους της Γης; Μόλις το 10%.
> Πόσοι άνθρωποι σκοτώθηκαν σε πολέμους από τον Α΄ Παγκόσμιο πόλεμο μέχρι σήμερα; 86 εκατοµµύρια.
> Πόσοι άμαχοι πολίτες έχασαν τη ζωή τους στον πρώτο Πόλεμο του Κόλπου; 35.000.
> Πόσοι Ιρακινοί σκοτώθηκαν συνολικά κατά τον πρώτο Πόλεμο του Κόλπου; 100.000.
> Πόσοι στρατιώτες των ΗΠΑ σκοτώθηκαν κατά τον πρώτο Πόλεμο του Κόλπου; 148.
> Πόσοι υποχωρούντες Ιρακινοί στρατιώτες θάφτηκαν ζωντανοί από αμερικανικά τανκς με ειδικές σχάρες σαν άλετρα εφαρμοσμένες μπροστά στα άρματα μάχης; 6.000.
> Πόσοι Ιρακινοί υπολογίζεται ότι έχουν πεθάνει εξαιτίας των οικονομικών κυρώσεων από το 1992; Πάνω από 1 εκατοµµύριο.
> Πόσα μικρά παιδιά, κάτω των πέντε ετών, έχουν πεθάνει στο Ιράκ εξαιτίας των κυρώσεων, κατά την ΙΙΝΚΈΡ; 500.000.
> Πόσοι τόνοι απεμπλουτισμένου ουρανίου αφέθηκαν από τον αμερικανικό στρατό πίσω στο Ιράκ και το Κουβέιτ μετά τον πόλεμο στον Κόλπο; 40 τόνοι.
> Πόση ήταν, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, η αύξηση των κρουσμάτων καρκίνου στο Ιράκ μεταξύ 1991 και 1994; 700%.
> Πόσοι άμαχοι πολίτες προβλέπεται από το ίδιο το Πεντάγωνο να σκοτωθούν κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών επιχειρήσεων στο Ιράκ; 10.000.
> Ποιο ποσοστό αυτών θα είναι παιδιά; Πάνω από το 50%.
> Πόσες ημέρες αναμένεται να χρειαστούν ώστε οι κάτοικοι της Βαγδάτης “να εξαντληθούν σωματικά, συναισθηματικά και ψυχολογικά”; 2-5.
> Ποιος ήταν ο ρυθμός της παιδικής θνησιμότητας στο Ιράκ (ανά 1000 γεννήσεις) το 1989, πριν από τον πόλεμο και την επιβολή των οικονομικών κυρώσεων; 38 τοις χιλίοις.
> Ποιος ήταν ο ρυθμός της παιδικής θνησιμότητας στο Ιράκ (ανά 1000 γεννήσεις) το 1999; 131 τοις χιλίοις, δηλαδή τρεισήµισι φορές πάνω.
> Πόσες χώρες είναι γνωστό ότι έχουν πυρηνικά όπλα; 8.
> Πόσες πυρηνικές κεφαλές διαθέτει το Ιράκ; Καµία.
> Πόσες πυρηνικές κεφαλές διαθέτουν οι ΗΠΑ; Περισσότερες από 10.000.
> Ποια είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που έχει χρησιμοποιήσει πυρηνικά όπλα; Οι ΗΠΑ.
> Πόσες πυρηνικές κεφαλές διαθέτει το Ισραήλ; Περισσότερες από 400.
> Έχει επιτρέψει ποτέ το Ισραήλ ελέγχους από τον ΟΗΕ; Όχι.

ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ

There is always someone
somewhere kissing the bullet

War?
And what do I think?
Does it matter?
Do what you will...
But please don’t kill
My sister
That lives
Just south west
Of the Tigris River.

Alex Adams από τις ΗΠΑ

Πάντα υπάρχει κάποιος κάπου
που φιλάει τη σφαίρα

Πόλεμος;
Και τι νομίζω;
Έχει σημασία;
Κάνε ό,τι θέλεις...
Αλλά σε παρακαλώ μη σκοτώσεις
Την αδελφή μου
Που ζει
Ακριβώς νοτιοδυτικά
του ποταμού Τίγρη.

America winning

Bombs falling
children dying
parents crying
America winning.
Bush laughing
oil flowing
stocks rising
America winning.
Saddam hiding
millions fleeing
blood flowing
America winning.
Good overcoming
evil losing
killing killing
America winning.

A. C.N. Jagernauth από τον Kαvαδά
Η Αμερική νικά

Οι βόμβες πέφτουν
τα παιδιά πεθαίνουν
οι γονείς κλαίνε
η Αμερική νικά.
Ο Μπους γελά
το πετρέλαιο ρέει
οι μετοχές ανεβαίνουν
η Αμερική νικά.
Ο Σαντάμ κρύβεται
εκατομμύρια τρέπονται σε φυγή
το αίμα ρέει
η Αμερική νικά.
Το καλό νικά
το κακό χάνει
σκοτώνουν σκοτώνουν
η Αμερική νικά

Εγκώμιο στο μαχαίρωμα

1
Αρχίζει ο πόλεµος,
οι κυρίαρχοι Τον διεξάγουν.
Εσείς Πολεµάτε.
Στα χαρακώµατα µέσα Πολεμάτε.
Μέρα και νύχτα μέσα στα
Εργοστάσια των πυροµαχικών,
στο αλέτρι, στον πίνακα διανοµής
και στο σχεδιαστήριο.
Στο κοπάδι τις γελάδες και στη ραφτοµηχανή
Πολεµάτε. Πιστεύετε
Ότι ο πόλεµος είναι δικός σας
Ότι υπερασπίζετε την ύπαρξή σας
Και προετοιµάζετε για τους εαυτούς σας
ένα µέλλον καλύτερο.
Μπροστά στα µάτια σας στέκει ο εχτρός.
Πιστεύετε ότι ο πόλεµος είναι δικός σας.
2
Τώρα έφτασε ο πόλεµος στο πιο µατοβαµµένο του σηµείο.
Σ’ άλυτο σφιχταγκάλιασµα είσαστε δ嬵ένοι
Εργάτες ενάντια σ’ εργάτες.
Οι µάχες του πολέµου
Σας κάνουν να ξεχνάτε τις µάχες της ειρήνης.
Οι οργανώσεις σας, µε χίλιους κόπους οικοδοµηµένες
Με τις δεκάρες της στέρησης, έχουν
Συντριβεί. Πλάι-πλάι
Πολεµάτε µε τον ταξικό εχτρό. Οι εµπειρίες σας
Φαίνεται να’ χουν ξεχαστεί, και ξεχασµένος φαίνεται να’ ναι
Ο αγώνας για τη σούπα.
3
Σαν φτάσει ο πόλεµος στο πιο µατοβαµµένο του σηµείο
Τελειώνει η σούπα.
4
Ακόµα συνεχίζετε να πολεµάτε στον ηρωικό αγώνα.
Ακόµα ακούτε
Από πίσω σας τις διαταγές των κυρίαρχων, µα
Η σούπα έχει τελειώσει κιόλας.
Η νίκη γνέφει. Στον επιζώντα
Είναι κοντά το ευτυχισµένο τέλος, µα
Η σούπα τελειώνει.
5
Σαν τελειώσει η σούπα
∆ιαλύονται οι ελπίδες σας.
Αρχίζει η αµφιβολία. Σύντοµα
Θα το µάθετε: ο πόλεµος
∆εν είναι πόλεµος δικός σας.
Πίσω σας θα διακρίνετε
Να στέκει ο πραγµατικός εχτρός.
Τα όπλα σας στρέφετε:
Αρχίζει ο αγώνας για τη σούπα.
Μπέρτολ Μπρεχτ 1931

ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥ∆ΙΑ

Ένα μεγάλο πλήθος τραγουδιών μπορεί να βρει κανείς στην ελληνική δισκογραφία. Παραθέτουμε τίτλους και δημιουργούς, έτσι ώστε να υπάρχει δυνατότητα εύρεσης.
Άλλα τραγούδια είναι αντιπολεμικά και άλλα είναι φιλειρηνικά
Βιετνάμ γιε γιε Σαββόπουλος, Το φορτηγό
Σατυρικόν (Για λόγους ανωτέρας βίας)-Σαββόπουλος, 10 χρόνια κομμάτια
Του ‘παν θα βάλεις το χακί-Μ. Λοΐζος, Τραγούδια του δρόμου
Τα πολυβόλα σωπάσαν-Μ. Λοΐζος, Τραγούδια του δρόμου
Ο Γ’ παγκόσμιος-Μ. Λοΐζος, Τραγούδια του δρόμου
Ο Τζο ο λοχίας-Μ. Λοΐζος, Νέγρικα
| Γράμματα στην αγαπημένη-Μ. Λοΐζος, ομώνυμος δίσκος
Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί-Μαρκόπουλος, 30 επιτυχίες 1970 – 1980
Το τραγούδι της ειρήνης Μαρκόπουλος, Παράθυρο στη Μεσόγειο
Το έπος του Σεΐχη Μπεντρεντίν-Θ. Μικρούτσικος, Πολιτικά Τραγούδια
Φασισμός-Θ. Μικρούτσικος, Τραγούδια της λευτεριάς
Κι ήθελε ακόμη-Θ. Μικρούτσικος, Τραγούδια της λευτεριάς
Τούτες τις μέρες-Λεοντής, Καπνισμένο τσουκάλι
Αύριο μπορεί να μας σκοτώσουν-Λεοντής, Καπνισμένο τσουκάλι
Επιδρομή στον Πειραιά-Νταλάρας, Ρεμπέτικα της Κατοχής
Οι νεκροί-Σπανός, Γ’ Ανθολογία
Τώρα, τώρα (Όπως και να ναι ο κόσμος-Παπακωνσταντίνου, από τον δίσκο με το όνομά του
Ευχαριστώ τη ζωή-Φαραντούρη, Τραγούδια διαμαρτυρίας
Το πέρασμα του Έβρου-Φαραντούρη, Τραγούδια διαμαρτυρίας
Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον-Τσακνής, Φταίνε τα τραγούδια
Η μπαλάντα του νεκρού στρατιώτη -Μilva
How Many-Βοb Dyllan
The unknown soldier-Doors
imagine-Lennon
Τα παιδιά ζωγραφίζουν-Τσανακλίδου, Χωρίς ταυτότητα
Για τους κακούς (Για μικρά παιδιά)-Τανάγρη, Στον κήπο

4 στρατηγοί-Χατζηδάκις, Κύκλος με την κιμωλία
Μια φορά κι έναν καιρό-Χατζηδάκις, Κύκλος με την κιμωλία

4 στρατηγοί

Τέσσερις στρατηγοί κινάν και παν
για πόλεμο στο μακρινό το Ιράν.
Ο πρώτος από πόλεμο δεν κάτεχε,
ο δεύτερος τις κακουχίες δεν άντεχε,
ο τρίτος ήταν υποκείμενο γελοίο
κι ο τέταρτος φοβότανε το κρύο

Τέσσερις στρατηγοί κινάν και παν
αλλά δεν φτάνουνε ποτέ στο Ιράν
Ο πρώτος από πόλεμο δεν κάτεχε,
ο δεύτερος τις κακουχίες δεν άντεχε,
ο τρίτος ήταν υποκείμενο γελοίο
κι ο τέταρτος φοβότανε το κρύο

Τέσσερις στρατηγοί κινάν και παν
αλλά δεν φτάνουνε ποτέ στο Ιράν

Μουσική : Μ. Χατζιδάκις
Ποίηση : Μπέρτολτ Μπρεχτ
από τον ΚΥΚΛΟ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΙΑ
ελεύθερη απόδοση : Οδυσσέας Ελύτης
τραγούδι : Σ. Σακάς

Imagine

Imagine there’s no
heaven
It ’s easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today…
Imagine there’s no
countries
It isn’t hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace…
Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or
hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world…
You may say I’m a
dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll
join us
And the world will be as
one

John Lenon

Φαντάσου

Φαντάσου να μην υπάρχει
παράδεισος
είναι εύκολο αν προσπαθήσεις
ούτε κόλαση κάτω από τα πόδια μας
και πάνω μας μόνο ο ουρανός
φαντάσου όλοι οι άνθρωποι
να ζούνε μόνο για το σήμερα…
Φαντάσου να μην υπάρχουν κράτη
δεν είναι δα και δύσκολο
καµιά αιτία για να σκοτώσεις
ή να σκοτωθείς και καµιά θρησκεία
φαντάσου όλοι οι άνθρωποι να ζουν ειρηνικά…
Φαντάσου να µην υπάρχουν ιδιοκτησίες
αναρωτιέµαι αν µπορείς καµιά
ανάγκη για απληστία ή για φτώχεια
µια αδελφότητα ανθρώπων
φαντάσου όλους τους ανθρώπους
να µοιράζονται τον κόσµο…
Μπορεί να λες ότι είµαι ένας ονειροπόλος
αλλά δεν είµαι ο µόνος
ελπίζω µια μέρα να έρθεις
κι εσύ µαζί µας
κι ο κόσος να γίνει ένας.

ΠΑΙ∆ΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

«Για την άλλη πατρίδα» Π. Ανδρουτσοπούλου., Πατάκης 1986
«Τα παιδιά της Ειρήνης» .Γ. Κρόκος , Καµπανάς 1986
« Η Ντιντόν, ο Παβελάκης µου κι εγώ » Φ. Χατζηχάννα, Καστανιώτης1990
«Μέσα στις φλόγες» ∆ιδώ Σωτηρίου , Κέδρος 1993
«Τα τρία παιδιά» Ι. Ιωαννίδης , Καστανιώτης 1990
«Το Τουρκάκι ,εγώ και το Αραπάκι» Καραγιάννη -Τόλκα, Καστανιώτης 1995
«Το ρόδο του Αγ. Γεωργίου» Σέννελ , Πατάκης 1998
«Το διπλό ταξίδι» Λ. Ψαραύτη, Πατάκης 1995
«Η ζωή εν τάφω» Στρ. Μυριβήλης, Εστία 1990 επανέκδοση
________________________________________________
• Μια πολύ καλή συλλογή με ποιήματα και τραγούδια αντιπολεμικά και φιλειρηνικά υπάρχει στο βιβλίο της Βασιλικής Κυριοπούλου: «Βοήθημα για σχολικές γιορτές», των εκδόσεων Ντουντούμη.
Όλοι οι έλληνες ποιητές έχουν ποιήματα με έντονο αντιπολεμικό περιεχόμενο.
Εμείς προτείνουμε επιπλέον κάποια ποιήματα, χωρίς να έχουμε ψάξει ιδιαίτερα.
• Τα ποιήματα «Μιλώ» και «Πόλεμος», του Μανόλη Αναγνωστάκη, από τη συλλογή Ποιήµατα 1941 1971, εκδόσεις Στιγµή.
• Το ποίημα «Αν θες να λέγεσαι άνθρωπος», του Τάσου Λειβαδίτη, υπάρχει στη συλλογή που προαναφέραμε.
• Από τις συλλογές του Ρίτσου, «Επιτάφιος» και «Καπνισµένο τσουκάλι»
• Τα ποιήµατα του Μπ. Μπρεχτ : «Στους Γερµανούς φαντάρους του Ανατολικού Μετώπου», «Γερµανικό εγχειρίδιο πολέµου», «Ο θεός του πολέµου», Από τις Συλλογές των εκδόσεων Θεµέλιο και Σύγχρονη Εποχή
• Τα ποιήµατα του Κ. Βάρναλη «Παλιολαός», «Η µπαλάντα του κυρ Μέντιου», από τα Ποιητικά των εκδόσεων Κέδρος, µπορούν να αξιοποιηθούν.
________________________________________________

Ζ . ΘΕΑΤΡΟ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Από το βιβλίο του ∆ηµήτρη Ποταµίτη: «Ιστορίες του παππού Αριστοφάνη», εκδόσεις Ντουντούµη:
• Ειρήνη
• Αχαρνείς
• Λυσιστράτη
• «Το κανόνι της Ειρήνης», (κουκλοθέατρο για το νηπιαγωγείο) , Χατόγλου
• «Αποκάλυψη τώρα»
• «Λεπτή κόκκινη γραµµή»
• «Ο Τζόνυ πήρε το όπλο του»
• Ακήρυχτος πόλεµος
__________________________________________________

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ∆ΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΣΤΟ ∆ΙΑ∆ΙΚΤΥΟ
http://www.rethinkingschools.org. Αµερικανικό εκπαιδευτικό περιοδικό µε πλούσιο υλικό για αντιπολεµικές δραστηριότητες στην τάξη.
http://www.poetsagainstwar.org.uk. Ποιήµατα κατά του πολέµου από ανθρώπους κάθε ηλικίας και εθνικότητας.
http://www.nthposition.com/100poets0.pdf. Όλα τα ποιήµατα των 100 ποιητών κατά του πολέµου σε e-book.
http://www.nationalphilistine.com. Πρόσφατες ασπρόµαυρες και έγχρωμες φωτογραφίες του ιρακινού λαού, που χαίρεται την καθηµερινότητά του λίγο πριν τη συμφορά.
http://www.distanceeddesign.com/iraq
• επίσης και στο site των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ: http://www.paremvasis.gr

Advertisements

2 thoughts on “αντιπολεμικά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s