για τα νέα βιβλία

    …στου κασίδη το κεφάλι ;

Όσο περνάει ο καιρός, όλο και περισσότερο μεγαλώνουν οι ανησυχίες και οι ενστάσεις των εκπαιδευτικών για τη διαδικασία αλλαγής των σχολικών βιβλίων. Πέρα από την απουσία συζήτησης για να εκφραστεί η άποψη των ίδιων των εκπαιδευτικών για τα αναλυτικά προγράμματα, το περιεχόμενο, τον όγκο, το επίπεδο της ύλης και τους τρόπους διδασκαλίας ανακύπτουν πια, σοβαρά ζητήματα διαδικαστικού χαρακτήρα, τα οποία μετατρέπονται σε μεγάλα ζητήματα ουσίας.
Όλα δείχνουν ότι δεν υπάρχει στοιχειώδης προετοιμασία για την ουσιαστική ενημέρωση των εκπαιδευτικών και την ομαλή μετάβαση – προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Ξεκίνησαν τα σεμινάρια για τα νέα βιβλία, χωρίς να τα έχουν οι εκπαιδευτικοί στα χέρια τους, ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις οι εισηγητές σε ένα περιβάλλον πανηγυρικής παρουσίασης εξαντλούνται σε γενικές θεωρητικές επισημάνσεις-αναλύσεις, με εμφανή την τάση τους να αποδίδουν σε κάθε σχετική παρατήρηση των εκπαιδευτικών, χαρακτηριστικά μίζερης κριτικής ή άγνοιας.

Μετά τις πρώτες διαμαρτυρίες των εκπαιδευτικών «τρέχουν» εσπευσμένα να μοιράσουν σε CD τα νέα βιβλία, σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα μας προτείνουν τη λύση των φωτοτυπιών, ενώ όλα δείχνουν ότι τα βιβλία θα έρχονται ακόμα και μετά την έναρξη της νέας χρονιάς.

    Ποιος έχει δικαίωμα να «κάψει» μια ολόκληρη γενιά μαθητών;

Μνημείο τέτοιου τάχα «απλού διαδικαστικού προβλήματος προσαρμογής» που τείνει να τινάξει στον αέρα κάθε δυνατότητα ουσιαστικής αφομοίωση της ύλης από τους μαθητές, αποτελεί η πρόθεση του Υπουργείου να στηρίξει ένα μοντέλο μετάβασης στο νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών σαν κι αυτό που περιγράφεται στην επιστολή του καθηγητή κ. Λεμονίδη, υπεύθυνου των συγγραφικών ομάδων των Μαθηματικών της Α΄ και Γ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Η επιστολή στάλθηκε εσπευσμένα από το Τμήμα Επιστημονικής-Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στους Σχολικούς Συμβούλους, στο τέλος του Μάρτη, και άρχισε να γνωστοποιείται στα σχολεία.

Ούτε λίγο ούτε πολύ οι φαεινοί εγκέφαλοι θυμήθηκαν το μήνα Απρίλιο πώς στα νέα βιβλία η ύλη «κατεβαίνει» σχεδόν μία τάξη παρακάτω και ζητούν ξαφνικά από τους εκπαιδευτικούς της Α΄και Γ΄τάξης, μέσα στο μήνα Μάιο να έχουν ολοκληρώσει την ύλη τους στα Μαθηματικά και να διδάξουν, χωρίς να έχουν ούτε τα βιβλία, επιπλέον 13 κεφάλαια από το νέο βιβλίο των μαθηματικών της Α΄ τάξης (αριθμοί και πράξεις μέχρι το 100) και 11 κεφάλαια από το νέο βιβλίο της Γ΄ τάξης.

    Χαράλαμπος Λεμονίδης Καθηγητής Διδακτικής Μαθηματικών

    Κατά το ακαδημαϊκό έτος 2006-2007 θα εισαχθούν στα Δημοτικά σχολεία τα νέα βιβλία Μαθηματικών τα οποία βασίζονται σε νέο πρόγραμμα σπουδών… Η αλλαγή των βιβλίων θα γίνει σε όλες τις τάξεις ταυτόχρονα. Επομένως από τη Β΄τάξη και πάνω οι μαθητές θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα προσαρμογής στο νέο πρόγραμμα εξαιτίας των διαφορετικών περιεχομένων…
    Αυτή η διαφορετική προσέγγιση στα προγράμματα σπουδών, αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα από φέτος, του χρόνου ενδέχεται να δυσκολέψει την προσαρμογή…προτείνουμε να διδαχτούν φέτος κάποια μαθήματα (κεφάλαια) από τα νέα βιβλία…
    Οι προτάσεις μας λοιπόν για τις τάξεις Α΄και Γ΄είναι οι εξής :
    Α΄ τάξη
    Για να συμπληρωθεί η μάθηση των αριθμών από το 20 μέχρι το 100 να διδαχτούν τα εξής κεφάλαια από το νέο βιβλίο: 25ο, 33ο, 34ο, 39ο, 52ο, 58ο.
    Για εξάσκηση σε πράξεις πρόσθεσης και αφαίρεσης με αριθμούς μεγαλύτερους του 20: το κεφάλαιο 55
    Νέες έννοιες γεωμετρίας που δεν υπάρχουν στο παλιό πρόγραμμα: Κεφάλαιο 26ο: Χάραξη Γραμμών, Κεφάλαιο 36ο: Κίνηση σε τετραγωνισμένο χαρτί, Κεφάλαιο 45ο:Χαράξεις, παζλ, μωσαϊκά, Κεφάλαιο 56ο: Εισαγωγή στη συμμετρία.
    Νέες έννοιες από μετρήσεις: Κεφάλαιο 27ο: Μοτίβα, Κεφάλαιο 60ο: Βάρος –Λειτουργία ζυγαριάς
    Γ΄ τάξη
    Για να επεκταθεί η μάθηση των αριθμών από το 1000 μέχρι το 10.000 να διδαχτούν τα κεφάλαια :Κεφάλαιο 14ο : Αριθμοί μέχρι το 3.000, Κεφάλαιο 40ο: Αριθμοί μέχρι το 7.000, Κεφάλαιο 53ο: Αριθμοί μέχρι το 10.000
    Για πράξεις με αριθμούς μεγαλύτερους του 1000 να διδαχθούν τα κεφάλαια: Κεφάλαιο 15: Προσθέσεις και αφαιρέσεις, Κεφάλαιο 27ο : Προσθέσεις και αφαιρέσεις με τετραψήφιους αριθμούς.
    Ενότητα 6η : Εισαγωγή στους δεκαδικούς αριθμούς: Κεφάλαια 33ο έως και 38ο
    Νέες έννοιες Γεωμετρίας που δεν υπάρχουν στο παλιό πρόγραμμα: Κεφάλαιο 16ο : Χαράξεις με διαβήτη και χάρακα. Ορθές γωνίες, Κεφάλαιο 42ο : Παζλ πλακόστρωτα και μωσαϊκά, Κεφάλαιο 43ο : Η συμμετρία
    Νέες έννοιες από μετρήσεις: Κεφάλαιο 48ο : Μοτίβα
    Με τιμή
    Χαράλαμπος Λεμονίδης

Συνάδελφοι και συναδέλφισσες,
Κάθε μάχιμος εκπαιδευτικός, που έχει στοιχειώδη επαφή με τη σχολική πραγματικότητα, αντιλαμβάνεται πόσο ανεφάρμοστες και απαράδεκτες είναι τέτοιες προτάσεις. Αντιλαμβάνεται επίσης τις τεράστιες ευθύνες όσων μπροστά στα πολυποίκιλα συμφέροντα αδιαφόρησαν για την έγκαιρη και ομαλή προσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών.
Αυτές τις ευθύνες επιχειρούν να τις μετακυλήσουν στους συναδέλφους, ιδιαίτερα σ’ αυτούς που τους ζητούν να διδάξουν την ύλη σχεδόν μιας ολόκληρης τάξης μέσα σε ένα μήνα. Θα μπορούσαμε να χαρακτηρίζαμε το φαινόμενο ως φαιδρό, αλλά δυστυχώς είναι επικίνδυνο για τις μορφωτικές ανάγκες μιας γενιάς παιδιών που επιχειρείται να είναι τα πραγματικά θύματα αυτής της ιστορίας. Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι υποχρεωμένοι να πάρουν μέρος σε αυτό το θέατρο του παραλόγου. Δεν πρόκειται να συμβάλλουν στη δημιουργία νέων μορφωτικών ελλειμμάτων για τους μαθητές τους.
Οι εκπαιδευτικοί ζητούν να ακουστεί η φωνή τους. Για όλα πρέπει να συζητήσουμε με αφορμή τα νέα βιβλία: Για το περιεχόμενο των βιβλίων, τις κατευθύνσεις τους και την έκταση της ύλης. Για τις διδακτικές μεθόδους, το σχολικό χρόνο, τις ιδιαιτερότητες των τάξεων, τη σχολική ανισότητα. Για τη μεταβατικότητα και την προσαρμογή που απαιτεί κάθε αλλαγή! Όχι άλλα εκβιαστικά χρονοδιαγράμματα! Ήρθε η ώρα να ακουστεί η –εξοβελισμένη μέχρι σήμερα- γνώμη των μάχιμων εκπαιδευτικών.

Είναι άμεση και επείγουσα η ανάγκη να συνεδριάσει το Δ.Σ. του συλλόγου και η ΔΟΕ και να οργανώσουν την παρέμβασή τους σε όλα τα ζητήματα που ανακύπτουν από την εισαγωγή των νέων βιβλίων.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s