προσχολική αγωγή – λειτουργία νηπιαγωγείων – οι θέσεις μας

Ωρολόγιο πρόγραμμα Νηπιαγωγείου και Ολοήμερου Νηπιαγωγείου

 

ΤΟ ΞΗΛΩΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ
ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ, ΣΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ.

Είναι τραγικό ο φετινός Σεπτέμβρης να σηματοδοτήσει την εκχώρηση του Νηπιαγωγείου από την κυβέρνηση στους ιδιώτες και στους Δήμους, όταν το περασμένο Φθινόπωρο οι εκπαιδευτικοί δίναμε τον αγώνα επί 6 εβδομάδες για να υπερασπιστούμε το δημόσιο και δωρεάν σχολείο. Δεν πρέπει να το επιτρέψουμε.

Το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση- σταθερά στη λογική και στη δρομολόγηση του ξηλώματος χρόνιων λαϊκών κατακτήσεων και δικαιωμάτων- εξέδωσε στις 20-7-07 εγκύκλιο για την λειτουργία των Νηπιαγωγείων σε ιδιωτικούς και δημοτικούς παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς σε συνέχεια της τροπολογίας που ψήφισε στις 24 Μαΐου 2007.

Είναι μια εξέλιξη που αποτυπώνει την προώθηση των αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση και υλοποιεί συντηρητικές και νεοφιλελεύθερες κατευθύνσεις της Ε.Ε., που περιλαμβάνονται τόσο στην πολιτική ατζέντα της κυβέρνησης της Ν.Δ., όσο και στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία. Η αποκέντρωση είναι εδώ!

Η κυβέρνηση, ως αποτέλεσμα του μεγάλου και δυναμικό αγώνα που έδωσε η Πρωτοβάθμια εκπαίδευση με την απεργία του περασμένου φθινοπώρου, αναγκάστηκε, κουτσουρεμένα βέβαια, να θεσμοθετήσει την υποχρεωτική προσχολική αγωγή για ένα χρόνο. Παρ’ όλα αυτά, και πριν στεγνώσει καλά καλά το μελάνι, ακύρωσε την υπογραφή της δίνοντας τη δυνατότητα (μέσω της τροπολογίας) να λειτουργήσουν τμήματα νηπιαγωγείων σε ιδιωτικούς σταθμούς και Δήμους.

Για πρώτη φορά μετά την μεταπολίτευση θα υποχρεωθούν χιλιάδες παιδιά να πληρώσουν (τροφεία στους δήμους ή δίδακτρα στους ιδιώτες) για την υποχρεωτική προσχολική αγωγή αφού οι υποδομές στα δημόσια νηπιαγωγεία δεν επαρκούν για την απορρόφηση όλων των νηπίων και προνηπίων που προσέρχονται στα δημόσια νηπιαγωγεία.

Είναι ξεκάθαρο ότι η κυβέρνηση σταθερά προσανατολισμένη στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης προσφέρει στους ιδιώτες εξασφαλισμένη πελατεία. Όπως συνάγεται από τα επίσημα στοιχεία, ο αριθμός των παιδιών που μένουν εκτός δημόσιου νηπιαγωγείου αυξάνεται. Ο αριθμός αυτός ανέρχεται σε 60.000 (!!!) – κυρίως προνήπια. Σύμφωνα με τη θέση του κλάδου για 15 νήπια ανά τμήμα, μόνο για το κλασικό νηπιαγωγείο χρειάζονται 4.000 αίθουσες και 4.000 νηπιαγωγοί. Τα 92 παραρτήματα που ανακοίνωσε το YΠΕΠΘ τον Ιούλιο (αν και δεν ορίζεται με τι καθεστώς θα λειτουργήσουν, υπαγόμενα στους δήμους ή στο ΥΠΕΠΘ) και η μηδαμινή σχεδόν επιχορήγηση για την κάλυψη άμεσων αναγκών είναι κοροϊδία!

Παράλληλα καμιά εγκύκλιος δεν εξασφαλίζει ότι οι δήμοι και οι ιδιώτες θα ακολουθήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία που εφαρμόζουν και υλοποιούν οι νηπιαγωγοί στα δημόσια νηπιαγωγεία. Άλλωστε η εγκύκλιος αδιαφορεί κυνικά για το μισθό, το ωράριο, τις εργασιακές σχέσεις και τις συμβάσεις των νηπιαγωγών, που θα εργαστούν στους Δήμους και στους ιδιώτες. Ο κατήφορος των απαράδεκτων εργασιακών σχέσεων – βλέπε ωρομίσθιους – δεν έχει τέλος!

Το ΥΠΕΠΘ ανακοίνωσε τη λειτουργία πρωινής ζώνης 7-8 π.μ. για πρώτη φορά στα νηπιαγωγεία παρουσιάζοντάς το ως μέτρο για το καλό των παιδιών και των εργαζόμενων γονέων!!! Στην πραγματικότητα επεκτείνει το σχολικό χρόνο και σε συνδυασμό με την σχολειοποίηση του προγράμματος, κάνει πιο εξοντωτικούς του ρυθμούς των νηπίων. Τα παιδιά 4-6 χρόνων καλούνται 9 ώρες την ημέρα(!!!) να μένουν στην σχολική τάξη – πολλές φορές εντελώς ακατάλληλη – για δραστηριότητες, «σίτιση», «ξεκούραση», γεγονός εντελώς αντιπαιδαγωγικό.

Το ωράριο των νηπιαγωγών καταστρατηγείται, καθώς για τρίτη φορά τα τελευταία 10 χρόνια αυξάνεται. Το ωράριο των νηπιαγωγών είναι επιβαρημένο και όσον αφορά το διδακτικό τους έργο, αλλά και στα υπόλοιπά τους καθήκοντα, (προσέλευση-αποχώρηση των παιδιών, επιτήρηση στα διαλείμματα κ.α.), καθώς δεν προβλέπεται η παρουσία βοηθητικού προσωπικού, που θα ήταν αναγκαίο για πολλές από τις εργασίες με τις οποίες επιβαρύνονται οι νηπιαγωγοί, εργασίες συχνά άσχετες με τα διδακτικά τους καθήκοντα. Η επιβάρυνση του ωραρίου τους επαυξάνεται με τις απαιτούμενες ώρες για την προετοιμασία της διδασκαλίας εντός και εκτός νηπιαγωγείου, ενώ στα παραπάνω προστίθενται και η γραμματειακή και διοικητική δουλειά, με τις οποίες οι νηπιαγωγοί είναι επιφορτισμένοι/νες.

Αποδεικνύεται ότι οι «μεταρρυθμίσεις» τους στην παιδεία πάνε μαζί με την καταστρατήγηση των ωραρίων και των εργασιακών δικαιωμάτων.

Το ωράριο είναι αδιαπραγμάτευτο!

Χρειάζεται να παλέψουμε από κοινού, εκπαιδευτικοί και γονείς, ώστε να μην επιτρέψουμε να περάσει η εκπαίδευση στα χέρια των ιδιωτών και της αγοράς.

Η δημόσια και δωρεάν υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση αποτελεί την πρώτη βαθμίδα του εκπαιδευτικού συστήματος. Αφορά τα παιδιά ηλικίας 4-6 ετών, ο δε χώρος παροχής της πρέπει να είναι το Νηπιαγωγείο και μοναδικός φορέας ευθύνης και παροχής το Υ.Π.Ε.Π.Θ.

Η προσχολική αγωγή και εκπαίδευση (4-6 ετών) υποχρεωτικά παρέχεται απ’ αυτούς που έχουν το ανάλογο πτυχίο (Σχολές Νηπιαγωγών παλαιότερα, Τμήματα Εκπαίδευσης και Αγωγής της Προσχολικής Ηλικίας των Πανεπιστημίων τώρα.)

Να μην επιτρέψουμε τον κατακερματισμό των νηπιαγωγών, την καταστρατήγηση των εργασιακών μας σχέσεων και συνθηκών εργασίας. Να μην επιτρέψουμε τις μεσαιωνικές σχέσεις εργασίας, που επιβάλλει το πέρασμα των νηπιαγωγείων στους ιδιώτες. ΙΔΙΑ ΣΥΜΒΑΣΗ, ΙΔΙΟΣ ΜΙΣΘΟΣ, ΙΔΙΟ ΩΡΑΡΙΟ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥΣ. Όχι σε εκπαιδευτικούς και σχολεία τριών ταχυτήτων.

Το μέτωπο για δημόσια και δωρεάν Παιδεία που ξεκίνησε το περασμένο φθινόπωρο πρέπει να δώσει δυναμικά το παρόν έτσι ώστε :

  • Κανένα παιδί 4-6 χρονών έξω από το δημόσιο νηπιαγωγείο. Να εξασφαλιστούν όλες οι προϋποθέσεις, τώρα και στο μέλλον, για την αναβάθμιση της προσχολικής αγωγής με γενναία έκτακτη χρηματοδότηση για κτίρια, προσλήψεις νηπιαγωγών, εξοπλισμό και εκπαιδευτικό υλικό.
  • Να καταργηθεί όλο το θεσμικό πλαίσιο που προβλέπει την ιδιωτικοποίηση και την αποκέντρωση στους δήμους. Να καταργηθεί η πρόσφατη τροπολογία για τα νηπιαγωγεία και οι νόμοι για την αποκέντρωση 2218 και 2240.
  • Όχι στην επέκταση του σχολικού χρόνου στο νήπιο και στην αύξηση του ωραρίου των Νηπιαγωγών. Το Νηπιαγωγείο να διατηρήσει τον αυτόνομο διαπαιδαγωγητικό-κοινωνικό-μορφωτικό του ρόλο και να αποτραπεί η σχολειοποίησή του.
  • Μείωση του αριθμού των νηπίων σε 15 και κατοχύρωση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής.

3 σκέψεις σχετικά με το “προσχολική αγωγή – λειτουργία νηπιαγωγείων – οι θέσεις μας

Add yours

  1. Έχεις απόλυτο δίκιο. Η μεγάλη μου κόρη είναι 4, και ευτυχώς το νηπιαγωγείο της γειτονιάς δεν έκανε κληρώσεις και λοιπά σχετικά, οπότε θα πάει κανονικά… Σε άλλες περιοχές όμως της Αττικής, έχουν γίνει πράγματα και θαύματα…

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑